dinsdag 14 januari 2014

Een okapi laten groeien

Vervolg op "Een Okapi uit de stal halen"


Na de Halloweenactie van Visual Okapi hebben Mordacity en ik allebei een muziekvideo "gewonnen" (in verschillende betekenissen van het woord) om onze vampierentanden in te zetten. Tijdens onze eerste kleurrijke brainstorm-moment op een avond in Gent kwamen de twee grote thema's "tijd" en "natuur" naar voren op de tientallen post-itjes die de tafel bedekten als een of ander new design tafelkleed. Deze thema's spreken me fel aan, waardoor ik nog meer enthousiast werd.  In de video zou een man door zijn hebzucht en onverschilligheid, vooral tegenover de natuur, in een boom veranderen. Visual Okapi had dus een grote uitdaging, want... hoe laat je een man "verbomen", zonder computereffects die door Almost-No-Budget sowieso ongeloofwaardig gaan overkomen? 


Duidelijke afspraken maken
De meeste communicatie verliep via een geheime facebookgroep. Dit lijkt niet zo professioneel, maar persoonlijk vind ik facebook het ideale medium om video's, foto's en andere tekst te delen met een groep mensen. In het begin posten we andere video's, vooral muziekvideos's. Veel ideeën waren ambitieus, maar je moet wegen en wikken welke effecten, shots, voorstellen teveel tijd en/of geld zullen kosten. Sommige afspraken werden te laat gemaakt, en sommige communicatie ging verloren, tussen al het werk en deadlines op mijn hoofdjob voor Alaska TV (Als slashie hou ik van het woord "hoofdjob". Bestaat dit al in de woordenboek? Zo nee, zet dan ook ineens "slashie" erbij.)

Onder Visual Okapi braken we onze hoofd hoe we deze transformatie konden visualiseren, en deden we location scouting om te zien. We hoopten door een juiste locatie te vinden, we in dat bos een geniale ingeving zouden krijgen. We bezochten onder andere Kabouterberg in Kasterlee, een vervallen kasteeldomein in Booischot, de bossen van Opglabbeek, de oude Eik van Lummen en het spookdorp Doel. We konden echter niet beslissen tegen de deadline, en in beraadslaging met de groep hebben we besloten om op de eerste geplande draaidag in december vooral de introductie van het hoofdpersonage en een optreden in een oude havensite van Gent te filmen. 

Wanneer je met effecten werkt, beseffen we, zijn er veel factoren. Vanuit het standpunt van Visual Okapi kwam er veel verschillend input bij, maar ook als daar een idee uit zou komen, moet deze nog matchen met de wensen van je klant. 

Ik vind het ook interessant welke ideeën naar boven komen. Als regisseur kan je wel een eigen stem en karakter hebben, die bij films tot uiting komen, maar toch blijft het zoeken naar ideeën, wat ik zeer leuk, maar ook vermoeiend, vind, zeker als de ideeën niet goed bevonden worden, en je moet blijven uitvinden. Creativiteit is niet alleen ontspannen. Zelf zag ik de "verboming" als een rash. Op het einde van mijn reis in Honduras bijna drie jaar geleden heb ik impetigo opgelopen. Deze besmettelijke ziekte begon overal in de vorm van gele, etterende puisten, of vieze wonden, op mijn lichaam als paddestoelen op te rijzen. Ik zag veel snelle close-ups en stopmotion. Dit idee heb ik naar Jasper gestuurd. Hij is de Visual Okapi die verantwoordelijk is voor de Special Effects. 


Een eerste "verboming"
Tijdens zijn vrije tijd heeft Jasper  op een vriend al wat testjes gedaan, en deze laten fotograferen, zodat we deze konden tonen aan de groep. Sommige effecten waren wat minder, en anderen beter. Ik vond de tak in het hoofd best zeer goed en geloofwaardig, en was zelfs verbaasd, omdat Jasper nooit opleiding heeft gevolgd, buiten die ene workshop en enkele video's op youtube. Ik vind het heerlijk hoe Visual Okapi de leden zoveel bijleert door alle ervaring en research die we op doen, en dat allemaal in een leuke context. Mordacity was niet helemaal overtuigd, en daarom hebben we besloten de "verboming" die normaal gezien op de eerste draaidag gefilmd zou worden te verschuiven naar eind januari, om nog met nieuwe ideeën te komen. Intussen hebben ze al verduidelijkt dat ze meer een "verschorsing" willen, in plaats van takken of wat dan ook, die uit het lichaam groeien. Intussen laat ik je nog genieten van een foto die Roel, een cinematograaf (en fotograaf), van Visual Okapi van deze testronde heeft geschoten. 

Eerste draaidag 
Tijdens de eerste ronde zou het thema "vervallen industrie" domineren. Voor zonsopgang waren we al op "de set", want we wilden "timelapsen" maken van de schemer...

wordt vervolgd

Geen opmerkingen:

Een reactie posten