dinsdag 14 januari 2014

Een okapi uit de stal halen

Op de set van de muziekvideo van Hexa Mera, september 2013
Ik was director of photography. Hier zetten we de dolly in elkaar. 

Als een echte "slashie" combineer ik, en doe ik zoveel mogelijk, jobs om mijn droombaan en levensweg samen te laten smelten. Naast post-productie assistent voor het nieuwste (en geheime) televisieprogramma van Alaska TV bouw ik mee aan Visual Okapi. Wie of wat is dit gestreept paardje? Een kudde jonge en ietwat oudere mensen toveren low-budget video's, en brainstormen en feedbacken tegelijk over marketing, pr, communicatie, huisstijl, toekomstvisies, en denken na hoe we van deze hobby, speelveld én leerschool een duurzame hobby maken, en misschien wel onze betalende toekomst. Nadat Visual Okapi in juli 2013 geboren is, hebben we al enkele video's in de wereld laten lopen, en anderen wachten in onze stoel. Tot nu staan vooral materiaal van outdoor sport en metal muziekvideo's op onze schijven. Zelf is Visual Okapi voor mij een platform om meer te leren, ideeën uit te wisselen, en te werken aan mijn vaardigheden en mezelf, in het licht van een hobby. Momenteel regisseer ik de muziekvideo van "Hollowed Skin" van de Gentse progressieve metal band Mordacity.

Special Effects
Tijdens de Dag van de Jonge Filmmaker in Brugge deed een van de Visual Okapi's een workshop "special effects". Iemand van "Fantasy-Worldwide" leerde hem aan hoe je wonden en andere huiveringwekkende effecten met make-up en fantasie kan creëren. Special effects wordt in de filmwereld vaak als de verzamelnaam gekozen voor alle effecten die op de set zelf worden toegepast, zoals werken met een grappige lens zodat alles op een scène uit een spiegelpaleis lijkt, of zodat bloed uit een open wonde spuit, terwijl effecten die door de computer worden gegenereerd onder de noemer visual effects vallen. Zijn enthousiasme stak ons aan om een project te doen waarbij we met vals bloed en make-up etterende wonden en dikke builen konden toveren. Nadat deze wens enkele dagen in de lucht heeft gehangen, plukte ik het idee om een gratis "horror" muziekvideo te weg te geven. Halloween was op aantocht. Ik was werkzoekende (of een "creatieve all-rounder"), dus het leek mij een goed idee om een gratis video weg te geven. 

De macht van sociale media
Net zoals bij een vorige muziekvideo die we hadden weggegeven, besloot ik ook dat de potentiële bands zoveel mogelijk "facebook likes" op hun groepsfoto op onze facebook pagina moesten verzamelen. Tegelijk zou ook onze pagina een like krijgen. In deze tijden zeggen "likes" bijna alles. Ze zijn de bitcoins van de sociale media. 

Het enthousiasme was niet bijster groot, want we hadden juist voor een internationale wedstrijd van GeneroTV een fantasierijke muziekvideo in elkaar gestoken (waarvan we de resultaten nog steeds niet weten. Als de manager toevallig dit leest en nog eens Nederlands om een of andere geweldige reden verstaat, mag hij of zij mij laten weten of me een regisseur van een officiële video van Edward Sharpe & the Magnetic Zeroes mag noemen.) Toch, na een kleine feedbackronde, werd het project op groen licht gezet, en ik heb me in Adobe Indesign gegooid, om deze oproep te maken. Ik heb eerst een laag gemaakt, met foto's die ik in een filmrolletje heb gezet. Daarna heb ik met de tekst en kleuren gespeeld. Om het reliëf te geven heb ik bijna volledig transparante laag met een "grunge achtergrond" aangemaakt, en deze erboven geplaatst. 

Spannende Competitie deed ons op de nagels bijten
Uiteindelijk schreven twee metal bands zich af. Tijdens de week competitie heeft een derde metal band zich ook ingeschreven, en zij verzamelden op korte tijd zoveel stemmen dat ze bijna de leider hebben ingehaald, en het lekker spannend voor iedereen maakte, maar uiteindelijk heeft Mordacity met meer dan 200 likes onze gratis video gewonnen. We gaan gratis voor hen filmen en monteren. Hun liedje "Hollowed Skin" gaat over een man die in zijn hebzucht en onverschilligheid de natuur vernietigt en daardoor zijn eigen ondergang tekent. Het beloofde een interessant en uniek project te worden, waarbij we zeker wisten dat (vals) bloed zal vloeien. 

Momenteel strijdt Mordacity voor een plaatsje in de finale van de Metal Battle Alliance 2014. Tot eind januari kan je op hen stemmen, door de video op deze permalink (niet op youtube, maar op facebook) te liken. Of je kan ook gewoon een van hun liedjes op deze link beluisteren. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten