donderdag 13 maart 2014

Ik ga op reis en ik neem mee...


Soms vragen vrienden aan het begin van een grote reis wat ze best in hun rugzak steken. Het is eigenlijk niet zo simpel. Het hangt ervan af of je alleen reist of met meerderen, welke landen je bezoekt, hoe lang je zal reizen, hoeveel kg je kan dragen... Zelf probeer ik maximum 15kg mee te zeulen, met mijn handbagage inbegrepen. Ik vertrek over enkele dagen naar Nepal, Thailand, Pakistan... en India of Cambodja. Het klimaat is al verschillend. Je vindt ook een ander soort toerist in Pakistan dan in Thailand. Toch heb ik maar een rugzak van 40 liter en een kleine hangzak van misschien maar 5 liter bij. 

Mijn vloer lijkt op een marktkraampje wanneer ik aan het inpakken ben.

Het eerste wat ik tegen vrienden zeg, is dat je in elke uithoek van de wereld een emmer met water, een wasmachine of zelfs een wasserij kan vinden. Neem niet een te hoge kwantiteit van een kledij mee. Drie kleedjes is al overdreven. Uiteraard is het moeilijk om dan te kiezen welk kleedje je al die weken zal dragen. Kiezen is verliezen, zouden economen zeggen, maar het enige wat je verliest is ... niets. Je wint alleen maar luxe bij, omdat je een lichtere zak zal meesleuren.

Bovendien ga je na een tijd die kledij veranderen. Voor een prik en een ei kan je een nieuw kleedje, broek... kopen. Laat jouw oude kledij in een kledingcontainer of een tweedehandswinkel achter. 

Ook raad ik je aan om research te doen. Je hoeft geen reisgidsen uit te pluizen, maar lees wat over de wereld, over de bestemmingen... zelfs eigenlijk al voor je een reis plant, zou je toch al iets van de bestemming moeten weten. Waarom zou je er anders naar toe gaan?  We leven niet meer in de 16e eeuw, waarin veel land onbekend was. Dankzij het internet kan je zoveel over de wereld weten. Als je weet naar waar je vertrekt, weet je ook beter wat je in jouw rugzak moet steken. 

Ik moet toevoegen dat ik deze keer veel spullen bij heb die niet nodig zijn, zoals een laptop of een externe schijf. Een laptop is iets speciaal. Ik weet dat op het internet veel pro's en contra's zijn over het meenemen van een laptop op reis. Ik heb deze bij, omdat ik een video tegen een deadline moet afwerken. En niet alleen daarom. Het is ook handig als je zoals ik nog vaak last minute hostels, couchsurfing hosts... zoekt. Aangezien ik met mijn meeste internationale vrienden via Facebook correspondeer, ben ik vaak in de virtuele ruimte te vinden. Alleen mag je het volgende niet vergeten:



Daarom zal ik ook een rubriek "deluxe" maken. Deze spullen zijn niet nodig, integendeel, maar ze kunnen van nut zijn, zeker als je een videomaker/fotograaf met een missie bent. 


Alle spullen die je boven ziet, passen daadwerkelijk in deze Forclaz 40 Backpack. Deze rugzak is ook ideaal als je twee dagen gaat trekken in de wilde natuur, maar zou ik niet aanraden als je weet dat je bepaalde dagen voor een week zelf eten, kookgerief, een tentje... moet meezeulen. De slaapzak kan gewoon bovenop  bevestigd worden. 

A) MAKE-UP TASJE

* wash-it all: voor lichaam/kledij/borden. 
* kleine tube zonnecrème en ... vooral aftersun
* tandenborstel + tandpasta
* shampoo + conditioner
* borstel 
* mascara, oogpotlood, oogschaduw, foundation en eyeliner: overal in de wereld zijn er momenten dat je er mooi voor de dag (of avond) uit wil zien.
* haarrekkers en speldjes: het gaat warm zijn
* tampons en maandverband: maandverband kan je nog gemakkelijk vinden, tampons minder. Bovendien wil je niet aan een conservatieve man in een snoezig winkeltje uitleggen dat de Russen Parijs zijn binnengevallen en welke munitie je nodig hebt. Je kan hem dat gewoon niet aandoen. 
* condooms: souvenirs zijn leuk, maar geen enge ziektes of baby's. 

B) KLEDIJ

Een grote fout die ik vaak maak, is dat ik niet nadenk over de kleurencombinaties. Je gele t-shirt past misschien bij je jeansbroek, maar niet bij je oranje short. Alleen als ik ga trekken, dan trek ik me niets aan. In tegendeel, dan trek ik zoveel mogelijk lagen aan. 

* 1 kleedje: het is altijd een zeer harde keuze welk kleedje je gaat meenemen. Ik kies iets dat zowel zomers is maar ook ideaal is voor feestjes of deftigere gelegenheden.
* 1 golfje om over jouw kleedje aan te doen, als het wat kouder is
* 2 tanktopjes
* 1 t-shirt
1 hemdje met lange mouwen: dit heb ik aan als ik vertrek. Ook al ga je naar een warm land, zorg voor minstens een blouse of hemdje met lange mouwen. Op sommige plekken kan je best zoveel mogelijk lichaam bedekken.
* 2 sjaaldoeken (dus die je kan openvouwen): zeer handig, als hoofddoek tegen de zon, om jouw schouders in kerken en moskeeën te bedekken, als bescherming voor de koude, om rond jouw heupen te binden als je op het strand stapt... 
* 1 warme trui
* 1 hoodie
* 1 warme jas tegen wind, water en sneeuw: Afgezien van mijn digitale gadgets is dit misschien het duurste, maar dit is zo belangrijk. Zelfs in de woestijn kan het zeer koud worden. 
* 1 short
* 1 lange broek
* 1 lange wandelbroek die een short kan worden: handig
* panty's: voor leuke gelegenheden, maar ook ideaal voor in de bergen, als je met verschillende lagen wil werken... Iemand vertelde me ooit dat in het leger ook stiekem panty's gedragen worden, als extra bescherming tegen de koude. 
* 5 paar sokken
thermisch ondergoed
* 1 BH + de BH die ik al draag
* 7 onderbroeken: sommige meisjes gaan voor minder en wassen om de drie dagen hun onderbroek in een lavabo. Ik ben een beetje lui. Ik ga voor 7. 
* bikini: voor strand, voor in de bergen van Nepal waarin een douche vooral uit een emmer water buiten bestaat... 

C) SCHOENEN

* sandalen, liefst iets chiquer, zowel casual als op zomerse feestjes
sleffers: zelfs in New York moest ik me wassen in ranzige douches. Je wil gewoon de vloer niet aanraken met je blote huid uit angst dat je met een huidziekte thuis komt.
* wandelschoenen of bottinen: deze keer ga ik voor sportschoenen, want mijn oude bottine zijn versleten en heb geen tijd om nieuwe in te lopen (heel belangrijk is het inlopen). Bovendien plan ik geen grote hiking, ook al ken ik sommige stoere meisjes die bijna de hele Annapurna Circuit op hun sandalen hebben gestapt.

D) ZAKKEN

* moneybelt waarin ik mastercard en paspoort bewaar. Deze spullen heb je normaal gezien nauwelijks nodig, maar hou je toch best altijd veilig bij je. 
strandzak voor laptop, een boek, bikini... 
plastieken zakken: altijd handig. Geef een plastieken zak meerdere levens, voordat het op de vuilnisbelt verdwijnt. Ik steek altijd al mijn ondergoed in een plastieken zak. Ja, wie dacht dat ik geen ondergoed mee had na het zien van de eerste foto, is dus mis. 
* schoudertas: deze zak krijgt een eigen chapter, zie G 

E) VARIA

* mini first aid kid
* microfiber handdoek, XL. Dit is super klein, droogt snel...  Een kleine investering, maar het is zeker het waard. Handdoeken kunnen zo hard een last worden. 
* drinkbus: het is ecologisch, maar eigenlijk weet ik dat ik veel plastieken flessen met een verzegelde dop zal moeten kopen als ik niet een ziekenhuistoerist wil worden. Jammer. 
* iodine tabletten zijn ideaal als je gaat trekken en water van beken zal nemen. Je bent misschien een dierenvriend, maar hou de wormen maar ver weg van je.
aansteker
* plastieken vork, mes en lepel

F) DELUXE

* statief voor camera
* laptop + batterij oplader
* oplader batterijen dslr
* draaiboek muziekvideo 
* gsm + batterijoplader (meestal "vergeet" ik die thuis; thuis telefoneer ik al nauwelijks)
* boek "dancing girls in lahore": Vaak vind je in vele hostels een boekenplank. Daar kan je een uitgelezen boek achterlaten en een nieuwe meenemen. Het is altijd leuk om een boek bij je te hebben. Zelf lees ik minder als ik thuis ben, maar op reis lees ik mee Soms is het goed om te relaxen bij een knetterend vuur in een gezellig theehuisje en niet aan jouw bucketlist te werken, zodat je wat energie kan opladen. Ik probeer zelf altijd boeken te lezen die geschreven zijn door plaatselijke auteurs of over het land dat ik bezoek. 
* cadeautjes voor vrienden: "elixir d'anvers

G) SCHOUDERDRAAGTAS (voor kostbare spullen)

Terwijl ik mijn mastercard, een klein deel van het geld, paspoort en mijn gele koorts inentingenkaart in een moneybelt onder mijn kledij bewaar, 
heb ik ook portemonnee nummer 1. Daarnaast bevinden zich ook volgende schatten:

* superklein notaboekje, met o.a. adressen, telefoonnummers van lokale mensen die ik ken
* 2 balpennen: sowieso speel je een balpen kwijt, of werkt eentje door de warmte of koude niet meer
* zakdoeken
* lomografie camera met filmrolletjes
* dslr camera: body + 2 lenzen + 2 batterijen + 2 memory cards
* gsm 
* klein portemonneetje met geld, maestro kaart (die niet zal werken in Azië, maar wel bij mijn thuiskomst in België), bloedkaart, nationale ID-kaart

Deze rugzak hou ik altijd als een baby bij mij. Ik doe dit expres niet in een rugzakje, omdat ik liever zicht heb op de rits van deze rugzak. 

TIP! Mijn vader heeft me ook altijd geleerd om altijd te checken "of ik de Big Five bij me heb", elke keer wanneer ik een plaats achterlaat: paspoort, mastercard, fototoestel, gsm en sleutels (van je hotelkamer).

WAT LAAT IK THUIS?

Reisgidsen: Als ik een land bezoek, neem ik een reisgids mee. In Ghana was de Brad Travel Guide mijn bijbel. Als je echter meerdere landen bezoekt, en een laptop meezeult zoals ik, kan je beter beroep doen op het internet. 
Hakken: Ja, er gaan zeer veel leuke feestjes zijn. Je wil op jouw mooiste uitzien, maar op een strand in Brazilië of een hippe bar in Kathmandhu ga je alleen jouw benen breken als je op hakken rondstapt. Er zijn veel andere alternatieven, zoals ballerina's en  

Voilà. Wat nemen jullie mee op reis? Misschien zie ik enkele dingen over het hoofd en zal ik deze later aan de blog toevoegen. Het belangrijkste heb ik nog echter niet vermeld: leergierigheid. Er zullen moeilijke momenten komen, er zullen geweldige herinneringen gemaakt worden, oude vrienden zullen je paden kruisen en je zal afscheid nemen van nieuwe vrienden, maar dat is deel van de reis. Zorg ervoor dat je altijd wil bijleren en dan kom je overal...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten